Saturday, March 22, 2014

Resepi ayam percik Terengganu simple dan sedap

Weekend ari tu aku terasa nak buat ayam percik.
Kebetulan pula pak cik aku datang masa aku tengah masak.
Sepupu aku siap tambah nasi cakap sedap.

Resepi nak buat ayam percik ni simple je.

Bawang merah 4 biji
Bawang putih 3 ulas
Serai 1 batang
Halba 2 sudu teh
Cili boh
Cili padi 5 biji

* semua bahan di atas diblender

Untuk kuah percik
Hasil blender tadi
Serai 1 batang
Asam keping 2 keping
Gula melaka/gula
Santan (aku guna sebiji kelapa)

Cara nak buat

Mula-mula gaul ayam bersama serbuk kunyit, garam dan ajinomoto.

Kemudian, aku kukus dalam pengukus. Tujuannya nak bagi cepat masak. Sesetengah orang bakar terus.
Kukus dalam 20 minit. Bila dah agak-agak masak, aku angkat masuk oven. Korang boleh juga panggang dalam kuali ajaib, takpun panggang atas api. Masa belum ada oven aku goreng je..kiki..ikut kreativiti korang.

Masa nak buat kuah pulak.Panaskan minyak masak, masukkan hasilan blender tadi...kiki..hazabedah betul bahasa melayuku.
Bila dah naik bau, masukkan serai, asam keping dan santan. 
Lepastu masukkan gula melaka.
Tak suka manis tak payah letak gula melaka.

Masukkan ayam yang dah dipanggang.
Kalau kuah korang macam tak menarik warna dia, bolehlah ditambah serbuk kunyit lagi.
Bila kuah dah pekat, tutup api.
Aku suka kuah banyak sebab boleh makan dengan nasi.

Gambar aku dah lupa nak ambil ...hihi..
Ni ehsan dari pakcik gugel


Lauk ayam percik ni kalau aku makan confirm Mrs.B aku bengkak susu. Aku kan masih menyusu si Irsyad. Selain aku kenyang, si kenit tu pun kenyang. Aku syak sebab halba, halba memang boleh tambah susu.

Selamat mencuba!



1 comment:

  1. Play Free Demo Video slot machine - Videoodl.cc
    Play the latest video slot machine demo game - free demo online - or for fun. Find best sites to play for real money videodl at.

    ReplyDelete