Saturday, March 22, 2014

Cerita Bersalin Muhammad Irsyad Zaffran

Assalamualaikum...
Seperti yang dijanjikan, aku nak cerita pengalamanku bersalin anak sulungku, si budak Irsyad..(⌒_⌒)

Sepatutnya edd aku ialah pada 26/07/13 (Nuzul quran) tapi hari tu berlalu begitu saja tanpa sakit apa-apa. Dah 4 hari lewat masih tak ada tanda-tanda nak bersalin.
Cuma ada sedikit air yang keluar.
Aku syak air ketuban.

30/07/13
Masa bangun sahur ada sedikit blood spot pada pantyliner.
Tapi aku abaikan je sebab masih tak sakit.
Kitorang decide nak pergi hospital pagi esoknya.
Dah keluar darah tu bimbang pulak tak pergi hospital.
Padahal kalau tunggu je sampai sakit kat rumah pun takpe. 
Silap pergi hospital awal-awal sangat.
Pukul 9 pagi lagi aku dah sampai di HSNZ.
Kena daftar, amek tekanan darah, timbang berat, kena soal siasat dan check bukaan.
Doktor check bukaan baru 1cm.
Huhu...sakit tau masa seluk tu.

Pukul 11 pagi dah siap semua prosedur daftar. Aku masuk wad di tingkat 1 memandangkan wad untuk kakitangan kerajaan full.
Pukul 2 petang, aku kena check ctg.
20 minit kena baring.
Yang first time buat graf tak cantik.
Kena buat lagi sekali, nurse suruh gerak-gerak kaki sikit sebab kalau ibu tak bergerak, baby pun tak gerak.
Awal-awal tak pesan..huhu
Sakit tau baring macam tu je, dengan sakit contraction lagi.
Masa ni dah rasa contaction sikit-sikit.
Rasa sakit contraction ni macam sakit time nak datang period.
Korang akan rasa rahim tu macam berdenyut-denyut je.

Di HSNZ kedudukan ibu baring atas katil, tak macam ni ye puan-puan.
Fungsi CTG adalah untuk memantau baby dalam perut dengan merakam denyutan jantung baby dan contraction rahim ibu.
Lepas maghrib aku dapat tukar wad bunga tanjung di tingkat 2
Takde la sesak sangat macam kat tingkat 1 tadi.
Doktor dah bagitahu kalau masih tiada tanda nak bersalin, esok pagi-pagi kena induce.


Malam tu kejap-kejap terjaga sebab contaction dah selang 6-15 minit terasa.
Berdebar nak tunggu pagi, ingatkan dah nak bersalin
Check pagi esok nya baru 2 cm
Alahai sedihnya.
Then, pukul 7 pagi kena induce sebab air ketuban dah keluar lebih dari 24 jam.
Bimbang baby dijangkiti kuman kalau dibiar lama.
Doktor masukkan ubat dalam lubang vagina.
Diorang akan monitor balik dalam pukul 2 petang.
Kalau still tiada progress kena masuk ubat lain pulak.
Maksimum 4 biji untuk proses induce ni.

Aku ni pun main sanggup je
Sakit woo kena induce.
Start la drama air mata lepas tu
Suami pulak tak boleh masuk
Tahan la sakit sorang-sorang sampai waktu melawat.

Masa waktu melawat pukul 12, aku macam tak tahan sakit dah.
Cakap kat nurse nak check bukaan.
Seriuosly, nurse check lembut je, kalau doktor check main tonyoh je.
Bukaan baru 4cm
Nurse cakap dah boleh prepare ke labour room.
5 cm dah boleh pergi labour room

Pukul 1.30 petang aku dah ditolak masuk labor room
Nasib baik suami ku boleh masuk sekali.

Doktor di labor room cakap bukaan baru 3 cm.
Dah alang-alang masuk labor room kena la tunggu sampai bersalin.
then, sorang doktor lelaki pecahkan ketuban aku .
Aku jadi fobia dengan doktor lelaki disebabkan kekasaran doktor ni..
Aku rasa baru pangkat H.O
Boleh pulak DR ni terpecahkan ketubanku dengan tangan dia.
Sakit kot time ni masa die masukkan alat nak pecahkan ketuban tu.
Supposely tak sakit, maybe sebab bukaan jalan aku baru 3 cm, tu yang jadi sakit.
Alat untuk pecahkan air ketuban bagi nak cepatkan proses kelahiran..panjang lebih kurang 30cm

Nurse ada cucuk ubat tahan sakit di pinggang.
Pethidine kot nama dia.
Terus rasa mengantuk dan tertidur.
Pukul 3.30 petang, ubat Oxytocin (Pitocin) dipasang melalui drip bagi cepatkan contraction.
Aku terjaga dari tidur bila contraction datang.
Hilang sakit tertido lagi.. hehe
kuat betul penangan ubat ni.

Pukul 4 aku dah start rasa cam nak buang air besar
Bukaan baru 7cm
Kebetulan ada seorang doktor pakar tengah bawak doktor-doktor baru round wad
Dia tanya kat aku konfident tak nak push.
Dia cakap ikut aku je.
Dia pun seluk-seluk bagi besarkan lagi cervix
Aku memang tak boleh nak tahan dah dan sedia nak teran.
Then, semua doktor dah berkumpul
Dalam 8 orang semua
6 perempuan, 2 lelaki.
Memang macam bahan eksperimen dah
Alhamdulillah, Allah uji aku masa sakit.
Allah permudahkan anak aku keluar.
Dalam 3 kali push, baby pun keluar.
Prosedur biasa di HSNZ, anak sulung wajib kena toreh.
Makcik yang mengurut aku masa pantang cakap menantu dia bersalin di Hospital Dungun tak kena toreh pun.

Irsyad keluar pukul 4.17 petang tanggal 31/07/13 dengan beratnya 3.6kg.

Panik aku masa keluar tu kulit baby warna biru.
Aku jadi panik, ingatkan terkenan Negro mana.
Rupanya memang macam tu warna baby baru keluar dari perut.
Yela kan sekian lama duk dalam cecair, mau tak biru.
Doktor suruh skin to skin dengan baby.
Takut nak pegang masa tu sebab baby kan lembik lagi.
Kekok lagi nak pegang.
Tak sempat nak susukan pun sebab diorang nak cepat-cepat bawak naik baby tingkat 6.
Aku kan dah keluar ketuban dan darah lebih 24 jam.

Aku kena jahit dalam 2 jam.
Masa ni drama air mata start lagi.
Kaki aku dah kebas sampai kan dah tak rasa aku letak kaki atas apa.
Punya la lama doktor tu jahit.
Sampai meraung-raung aku kat labor room tu.
Memang dah tak tahan lenguh kaki.
Sakit kena jahit awal-awal tak rasa lagi sebab kesan bius.
Yang last-last tu terasa benang tu bergerak dalam kulit.
6.40 petang baru selesai semuanya.
Kebetulan aku bersalin bulan puasa
Masa maghrib nurse dan doktor berbuka puasa.
Kesian tengok diorang macam tak menang tangan je layan pesakit
Nak makan pun tak sempat.
Ibu-ibu yang bersalin petang tu diorang kumpul setempat kat luar labor room.
Sempat juga dorang bagi minum air milo untuk bagi tenaga dekat ibu-ibu.
Pukul 9.30 baru la aku boleh dipindahkan masuk wad semula.
Masa ni baru la rasa lega dah selamat semua.


Baby aku masih lagi di tingkat 6.
Elok juga macam tu sebab aku rasa tak mampu lagi nak pegang anak.
Nak bergerak pun aku takut.
Seriau lagi lepas bersalin dan jahit.
Sebenarnya jahitan tu yang menyukarkan pergerakan aku.
Masa pantang pun hari ke 20 masih lagi rasa ngilu dekat kawasan tu.

Keesokannya, 1/08/2013, hari sepatutnya boleh keluar wad kalau tiada masalah.
Prosedur sebelum keluar wad kena check lagi sekali jahitan.
Aku kena jahit lagi sekali sebab menurut nurse jahitan aku tak rapat.
Kali ni masa jahit aku main phone.
At least kesakitan tu dialihkan ke lain.
Lepas tu, baru boleh discharge.
Baby pun tiada masalah, boleh discharge sekali dengan mama dia juga.

Hooray, ok berjela dah cerita...k.bye

2 weeks, kulit merah lagi..rambut belum dicukur.
1 month

2 months-dah pandai senyum
3months
4 months









No comments:

Post a Comment